Wednesday, September 9, 2009

Ganyang Malaysia,Maling-sia,Sapu Malaysia


Mungkin anda semua sudah sedia maklum bahawa hubungan Malaysia dengan negara jiran serantau lain mmg tak penah aman. Baru-baru ni, dalam surat khabar ada di paparkan demonstrasi yg di adakan oleh org2 indon untuk menyuarakan rs tak puas hati mereka kepada kerajaan Malaysia. Perkataan seperti Maling-sia (dari bahasa jawa: pencuri-sia), ganyang malaysia dan sapu Malaysia digunakan oleh segelintir pihak bagi mengapi2kan situasi yg sudah sedia parah. Masalah tentang budaya ni mmg tak penah senyap dari kedua-dua pihak dimana masing-masing saling mengaku bahawa budaya itu adalah kepunyaan negara masing-masing. Memetik pernyataan dari kumpulan terkenal persendirian (EPG) Indonesia, Tan Sri Tri Wahyu (siap ade Tan Sri lg kerajaan Malaysia kasik), kedua-dua negara perlu mencapai kata sepakat utk memulihkan hubungan kejiranan. Manakala di Indonesia masih lagi berlaku demonstrasi mengekstrakdasi org Malaysia yg bekerja atau belajar di Indonesia (rumah pelajar Malaysia di Indonesia dikepung dan dibaling telur busuk), mereka juga menghimpunkan sejumlah sukarelawan (trmasuk org kebal) utk menyerang Malaysia. Semua ini trjadi atas satu sebab iaitu 'MEDIA'..Media Indonesia mewujudkan situasi tegang supaya org Indonesia terus membenci org Malaysia. Diharapkan pertemuan Susilo Bambang Yudhoyono dan Y.B. Dato' Najib di KL minggu ini bakal merubah keadaan ni..Sungguhpun belum ada kes org Malaysia dicederakan lagi,namum jaminan oleh kedua-dua pihak penting bagi mententramkan keadaan.


Aku bukan ape,kadang2 tu sakit hati gak baca berita org indon yg nk serang malaysia ni..tp sebenarnya isu budaya ni tak perlu wujud sebab Malaysia dan Indonesia satu rumpun..Bahasa dan budaya mmg sama..kiranya macam kita cakap Tahun Baru Cina tu disambut di Malaysia, padahal ia berasal dari Negara China, tanah asal org cina.


Blog-blog anti malaysia (http:ihatemalay.blogspot.com/, http://indoncelaka.blogspot.com/) patutnye di'flag' dan dihapuskan dari laman web..Aku rs brtindak memusuhi org Indonesia ni sama seperti memusuhi saudara sendiri..

3 comments:

AdiBaNakAjaiB said...

yearp!!
totally agreed..
diorang siap buat road block nak carik orang malaysia, luckily tak jumpe..
tapi actually like the owner of blog said,
kita serumpun..
nak gaduh watpe..
cukup la sekali kite berkonfrontasi..
tapi blog 'ihatemalaysia' mmg lahanat..
hating our country yet still here??

husna said...

tu laaa..
kita kan serumpun... pi mai pi mai tang tu gak... budaya, bahasa, makanan dan len2 lebih kurang sama jaa.. nak berebut apa tah..
betul tu hazwan... media yang lebih2... ntah2 yang dok lawan mengata tu hanya sebilangan kecil jaa.. media plak dok perhangat lebih2..

hangtuah said...

mana tk marah nya...bro

berak sendiri , pegang taik sendiri dipagar....

gila ke apa indon nih....
pemerinthnya buat dek je....