Saturday, June 14, 2008

Gempa Bumi lagi...

KURIHARA - Gempa bumi sekuat 7.2 pada skala Richter melanda pergunungan dan jelapang padi di utara Jepun semalam menyebabkan sekurang-kurangnya enam mati dan lapan yang lain dilaporkan hilang.

Para pegawai berkata, lebih 144 penduduk cedera manakala 100 pengunjung resort yang sedang mandi di kolam air panas dikhuatiri terperangkap ketika bencana pada pukul 8.43 pagi itu berlaku.

Ketika helikopter serta anggota tentera dikerahkan ke kawasan kejadian media tempatan turut melaporkan jumlah kecederaan sebenarnya melebihi 200 orang.

Gegaran itu menyebabkan kawasan lereng gunung runtuh, jambatan musnah dan sebuah janakuasa elektrik nuklear diletakkan di bawah keadaan berjaga-jaga setelah 20 liter air beradioaktif tertumpah.

Pegawai Kementerian Perdagangan dan Industri, Yoshinori Moriyama berkata, tidak ada kebocoran dikesan di luar kompleks janakuasa itu.

Bekalan elektrik kepada lebih 29,000 rumah terputus tetapi ia kembali pulih secara berperingkat menjelang malam semalam.

"Saya tidak boleh berbuat apa-apa, saya tidak boleh bergerak," kata seorang penduduk, Akiko Kikusawa, 82.

Berikutan kejadian itu, beratus-ratus penduduk terpaksa mendapat perlindungan sementera di kawasan yang disediakan kerajaan Jepun.

Perdana Menteri, Yasuo Fukuda berkata, beliau mengarahkan pasukan tentera, polis serta agensi-agensi kerajaan lain untuk mencari dan menyelamat mangsa yang terperangkap.

"Usaha paling penting ialah untuk menyelamat seberapa banyak nyawa yang boleh dan kami melakukannya sebaik mungkin," kata Fukuda.

Kejadian gempa bumi yang terburuk melanda Jepun ialah pada Januari 1995 menyebabkan lebih 6,400 penduduk Kobe terbunuh. - AP

-Wallahualam..Dunia nk kiamat agknye..

Hazwan Hussin

No comments: