Thursday, November 3, 2011

Science master ke Master science??

Entri kali ni brbincang tentang situasi yg dialami pelajar postgrad skrg.."Science master atau master science?"

Persoalan ni mula dialami oleh pelajar siswazah tinggi (yg buat masters) ketika mereka hampir menamatkan pengajian mereka..Klau dulu ms kita awal2 jumpa dgn supervisor menyatakan hajat nk buat masters, pd awalnye mmg kte ni dikategorikan dlm kelas yg tak tau apa2 (mengenai bidang yg kita akan buat), tetapi selepas 1-2 tahun bertungkus lumus menyiapkan kerja penyelidikan kita, adakah kita betul2 sudah tahu atau "master" bidang yg kita buat? adakah cukup dengan sekadar "kelentong" atau "auta" supervisor kita dan audience yg dgr presentation kita??

Perkataan "master" itu sendiri cukup menggambarkan tahap yg sepatutnya kita capai selepas beberapa tahun brgelumang dgn kerja penyelidikan kita..disitu lah kita timba ilmu melalui pelajaran sendiri (melalui pembacaan jurnal, buku atau apa2 risalah) , nasihat dari penyelia (melalui pengalaman beliau atau pengetahuan beliau), pengalaman masa sedang buat kerja penyelidikan (experiment berjaya atau tak melalui pengubahan parameters), perbincangan bersama pakar dalam bidang berkaitan, senior atau kawan yg buat bidang yg sama dan sebagainya..inilah yg secara tak langsung membuatkan kita "master" dalam sesuatu bidang..

"Master" ni bukan sesuatu gelaran yg diberi dari penerimaan ijazah atau scroll, tetapi gelaran ini kita dapat sendiri secara sulit..sulit disini membawa maksud bahawa kita dianugerakan gelaran ini bukan secara formal, tetapi informal (tanpa kita sedar) setelah kita betul2 pakar dengan bidang yg kita buat..even berapa banyak penerbitan pun belum cukup menggambarkan bahawa orang tu dh betul2 "master"..sebab skrg ni ramai jek org yg "sembang lebat" tetapi natijahnya dia hanya dok pusing2 dan "auta" jek lebih..

Jadi kepada kawan2 atau adik2 yg sedang buat master dan hampir tamat pengajian (tgh tulis tesis/tgh siapkan labwork), adakah kita dh betul2 "master" dgn bidang yg kita buat atau x? adakah kita dh bersedia utk menjawab semua soalan masa viva atau jawab soalan reviewer manuscript kita?? tepuk dada, tanya selera..


p/s: selamat jalan buat "sobat" rapat Nofrizal Syamsudin yg dh selamat pulang ke Indonesia setelah tamat pengajian masters..Selamat Hari Raya Haji kepada semua!!!

No comments: