Salam semua...syukur alhamdulilah, wlaupn br sahaja brgelar 'PhD student' namun ada perkara yg dpat ak banggakan..Penerbitan makalah akademik (academik journal publishing) yg sekarang dh mencecah ke angka 8..syukur sgt2 pada Allah..pagi ni ada seorang senior kimia yg brtanyakn tips2 penting utk menghasilkan makalah akademik..jadi, tak salah kiranya post kali ini brkongsi ttg bagaimana nk menghasilkan satu makalah akedemik yg bagus dan boleh diterbitkan dalam journal2 trnama..Bak kata diri sendiri, "A research without a publication is just like a book without its cover" ataupun yg paling famous "Publish or perish"..
Sebagai postgrad student, kita sememangnya tak boleh lari dari skop ini..iaitu, membuat eksperimen dan menghasilkan sesuatu penerbitan supaya orang diluar tahu apa yg kita sedang buat..tolak ketepi dulu soalan research kita ni bagus atau x, yg penting bagaimana kita mempersembahkan hasil kerja kita kepada orang ramai..bayangkn, seorang tukang masak yg bila dia dh siap masak dia akan hias makanannya supaya kita berselera utk makan (wlaupun rasa mkanan tu mungkin sedap atau tak sedap langsung)..jadi, pelajar postgrad juga perlu jd seperti tukang masak, mempengaruhi org lain supaya membaca hasil kerja kita...
Ada beberapa perkara yg penting dlm menghasilkan sebuah penerbitan yg brmutu..Pertama, RAJIN (rajin segala macam), rajin buat lab, rajin membaca journal atau buku, rajin brbincang dgn SV atau rakan2 lain..sebab, rajin ni lah yg merupakan core dlm penghasilan journal brmutu..kalau x rajin, ape pn x boleh..haha..Baik, kedua, selepas kita dh buat eksperimen dinasihatkan kita finalize semua data yg ada (lukis graph, buat jadual, calculation value2 yg penting, susun ikut tertib)..Pastikan pada ketika ini semua study yg brkaitan dh pun dibuat mengikut trend study terkini yg ada dlm kebanyakan journal..nanti takde lah reviewer tu komen ckap data ni tak lengkap atau kene tambah study lagi..ape yg penting, buat study2 yg penting sahaja utk justify conclusion kita, bukan main buat aje..
Seterusnya, sampailah ke bahagian trpenting iaitu penulisan manuscript..dlm dunia globalisasi ni, kita memang tak boleh lari dari menghasilkan sesuatu semuanya dalam bahasa Inggeris..ada org ckap, penulisan manuscript ni seperti seni yg kadang2 kita trpaksa bukak kamus utk cari apa mksud ayat tu (trlalu halus sgt bahasanya)..so, kita sbagai org yg memang bkan brtutur dlm bahasa inggeris mempunyai kelemahan..tapi kelemahan tu boleh kita sembunyikan dengan menyenaraikan ayat2 yg biasa digunakan dlm journal..(tips: gunakan highlighter utk gariskan ayat yg biasanya digunakan dlm journal2, simpan dlm satu buku, rujuk buku tu bila nk menulis karya sendiri)..tapi, jgnlah kita salin ayat sebijik2 dari journal yg kita refer tu..rearrange ikut ayat supaya tak brlaku plagiarism..
Selesai menulis, kita serahkn satu salinan kepada org yg memang expert dlm bahasa inggeris yg dinilai..selalunya, org yg plg dekat adalah supervisor sendiri..kadang2 pn SV mintk kita hantar ke org yg betul2 pakar utk check grammar dan susunan ayat..jadi kita mintk tlg sape2 yg pndai bahasa inggeris utk menilai manuscript kita..nanum, kdg2 trdapat kelemahan jugak kalau serah kt diorg ni, iaitu mereka tak boleh faham istilah2 saintifik atau ayat2 yg menerangkan mekanisma tindak balas tu..kalau ada duit, bolehlah serahkan kepada reader (selalunya badan2 penerbitan akan menyediakan servis ini), tapi agak mahal..mungkin satu lembar dia charge USD 50..jadi sebagai alternatif lain, kita boleh minta kawan2 utk translatekn ataupun pakai Google translate jek..
Bila dah habis semak, barulah kita pilih tmpat..pemilihan tempat selalunya brgantung kepada impact factor trkini..namun, utk menerbitkan sesuatu makalah, jgn fikir sgt tentang impact factor..cuba brjinak2 dulu dengan journal yg brimpact factor rendah atau takde impact factor langsung (tapi boleh diakses melalui SCOPUS/ISI-cited journal)..bila dah lepas satu paper kat situ, baru pergi yg tinggi sket dan seterusnya..ape yg paling penting, bila hantar manuscript ni kene bnyk SABAR..mungkin lepas sehari hantar jek trus kene reject, mungkin dah brbulan dia review kne reject sbb ada bnyk comment dari reviewer,mungkin brbulan direview tapi perlu buat pembetulan (revised) sblm boleh diterima..dan yg plg penting, ble dh hantar pada satu tempat, JGN hantar ke tempat lain..nanti jadi pulak isu berat..
Kalau manuscrpit kita direject buat kali yg pertama, jgn brsedih..hehe..cuba baca komen2 yg disampaikan oleh editor atau reviewer..buat pembetulan mengikut komen2 dan cuba nasib lagi sekali..jgn berputus asa..memang sesuatu yg normal jika manuscript kita tu direject buat kali yg pertama..bila dah buat major alteration (termasuk tajuk ditukar) baru kita hantar ke tmpat yg sama atau tmpt lain yg sama taraf atau kurang dari tmpat yg awal..klau rs pembetulan dah bagus, apa salahnya cuba di tmpt brimpact factor tinggi..mgkin dah kurang kesilapan..
Selamat mencuba!!
No comments:
Post a Comment